Bugüne kadar ahşap oyuncakla ilgili verdiğim bilgilere dayanarak birçok yazı yayınlandı. Size tüm bu bilgileri yeniden derlendirdiğim, diğer oyun malzemeleri ile ilişkilendirdiğim bir anlatımı aşağıda sunuyorum.
“Eğlenceye yönelik bir etkinlik” olarak tanımlayabileceğimiz oyunun özellikle çocukların gelişiminde büyük rolü olduğu şüphesizdir .
“Eğlenceye yönelik bir etkinlik” olarak tanımlayabileceğimiz oyunun özellikle çocukların gelişiminde büyük rolü olduğu şüphesizdir .
Bebek ve çocukların gelişimleri sırasında
olgunlaşma ve sosyal boyutun erken gelişmesinde oyunun önemi belirgindir.
Ayrıca içinde yaşanılan kültürün önemli etkilerinden olan araştırma duygusunun
ve kurallara uymanın öğrenildiği ve geliştirildiği yer de oyunlardır.
Oyuncaklar, çocuğun doğal
yeteneklerini kullanmasını kolaylaştıran, eğitimsel işlevi olan oyun
malzemeleridir. Temel kuralı yaratıcılığı geliştirmesidir. Çocuklar oyun
oynarken hem fiziksel ve zihinsel olarak gelişirler, hem deneme yanılma yoluyla kalıcı öğrenmenin
zevkini yaşarlar. Yetişkinler için ise oyun daha çok eğlence amaçlıdır. Ruhsal rahatlama, kendini ifade ve
kaynaşmanın eğlenceli bir yoludur.
Oyuncak
nedir? Bir kaynakta aynen şöyle yazıyor: “Oyuncaklar, çocuğun doğal
yeteneklerini kolaylaştıran, böylelikle de büyük bir eğitimsel işlevi yerine
getiren oyun malzemeleridir.”
Tüm
doğal malzemeler her yaş grubu için en iyi oyun araçlardır. Örneğin oyun
malzemelerinden “su” için bir kaynakta şöyle yazar. Deneyim ve keşif olanakları
sağlayan su sayesinde utangaç çocuk uyarılıyor, saldırgan çocuk sakinleşiyor.
Su aynı zamanda çocuğun dikkatini bir konu üzerinde uzun süre toplamasına da
yardımcı oluyor. Kum ve su, 2 yaşından itibaren tüm yaşlar için temel oyun
malzemesi olarak kabul ediliyor.
Su, kum, toprak, taşlar oyun malzemesi olarak hiçbir işlem görmeden kullanılırken, doğal malzeme ağaç, işlem görmekte, şekillendirilmekte, kimi zaman sadece el emeğinin kimi zaman yüksek teknolojik makinelerin katkısıyla oyuncak olarak sunulmaktadır. Tahtanın oyun aracı olarak doğal haliyle kullanılması da söz konusudur.
Su, kum, toprak, taşlar oyun malzemesi olarak hiçbir işlem görmeden kullanılırken, doğal malzeme ağaç, işlem görmekte, şekillendirilmekte, kimi zaman sadece el emeğinin kimi zaman yüksek teknolojik makinelerin katkısıyla oyuncak olarak sunulmaktadır. Tahtanın oyun aracı olarak doğal haliyle kullanılması da söz konusudur.
Yetişkinler tarafından üzerinde önemle durulması gereken bir başka konu çocukların gelişimlerine katkısı olmayan pahalı ve süslü oyuncakların yerine gelişim düzeylerine uygun, oyuncakların
tercih edilmesidir. Çocuklarına gereğinden fazla oyuncak alınmaması, bir oyuncaktan maksimum faydayı elde etmek için çaba gösterilmesi tavsiye olunur. Önemli olan, oyuncağın çokluğu değil, nitelikli
olması ve işlevselliğidir Oyuncak tasarımında önemli olan çocuğu harekete geçirmesi , konuşmaya sevk etmesi ve keyif vermesidir.
Uzun süreler kullanılabilecek, birçok gelişim evresine hatta belki de yetişkinlere de farklı şekilde hitap eden oyuncaklar seçilmelidir. (örnek bkz. soma küp- yaşam dönüşümdür oyunu) ve onun gibi birçok oyun.
Oyuncağı seçenlerin biz yetişkinler olmasına dikkat etmeliyiz. Çocuklar uzun vadeli düşünemediklerinden en renkli, en hareketli, en sesli oyuncakları seçerler, fakat onlarla uzun süreli oynamazlar, Yetişkinin hangi oyuncağı alacağına dair araştırma yapmış olması, bilgi edinmiş olması, çocuğa ise alabileceği oyuncaklar arasından seçim yapabileceğini belirtmesi faydalı olur.
Psikolog,
eğitimci Dr. Fitzhugh Doson’a göre; oyunun % 90 ı çocuk tarafından yürütülüyor,
% 10 u oyuncakla sağlanıyorsa bu iyi oyuncak demektir. Oyunun % 90’ını oyuncağın, % 10 unu çocuğun
sürdürdüğü oyuncak ise iyi değildir. Örneğin pilli bir bebek, pille yürüyen bir
hayvan, pille işleyen tren gibi
oyuncaklarda, oyunun % 90 ını oyuncak yerine getirir.
Çocuklar aynı zamanda reklamların etkisinde de kalarak, ya da arkadaşlarındakinden özenerek oyuncak sahibi olmak isteyebilirler. Çeşitli çizgi film kahramanlarının olduğu sadece oyuncak değil, her tür (kalem, defter, bardak,kıyafet vs) yi alarak çocuklarımızı mutlu ettiğimizi düşünürüz. Oysa, bu tür kahramanlara alışmanın çocuğa herhangi bir faydası yoktur.
Çocukların günümüzdeki
oyuncakları, teknolojinin gelişmesi ile çoğunlukla kontrolden çıkmış, hızlı
tüketime yönelik dijital oyun ve oyuncakları, gelişim, eğitim - öğretim ve
psikolojik yönlerden ciddi kaygıları da gündeme getirmektedir. Bugün bilimsel
platformlarda, değişik açılardan üzerinde çalışılmaya, çözümler aranmaya,
doğruların bulunmasına yönelik ciddi sorunlar saptanmakta ve çözülmeye
çalışılmaktadır.
Ahşap Oyuncak ve Eğitim
Aracının Özellikleri
İnsanın
elindeki en eski ve en değerli kaynak
olan ahşap oyun araçları binlerce yıldır kullanılmaktadır.
Neden
ahşap oyuncak sorusu karşımıza çıktığında bunun yanıtını şu ana noktalarda
toplamak mümkündür.
- Doğal
malzeme olması nedeniyle ahşap oyuncak çocuk sağlığı için en doğru
materyaldir. Üzerinde sağlığa zarar
veren hiçbir boya, vernik içermez. Hatta doğrudan doğruya hiç cila atmadan
kullanılabilir, bu nedenledir ki ahşap oyuncağın üzerinde bakteri üremesi
çok güçtür, bunun için dezenfekte
gerektirmez, ve dezenfekte edilirken kullanılan zararlı maddelerin
oyuncağın yapısına zarar vermesi da
böylelikle önlenmiş olur.
- Ahşaba
dokunmak , onunla oynamak vücuttaki elektriği alır, çocuğu rahatlatır, onun duyusal gelişimine katkıda bulunurken, sakinleştirir.
- Ahşap
oyuncakta ürün yelpazesi sonsuzdur, mutlaka bir fabrikasyon üretime
geçilmesi gerekmez, hobi için 1-2
ahşap oyuncak yapmak, kendine göre tasarlamak mümkündür.
- Ahşap
oyuncaklar nesilden nesile geçen ürünlerdir, dededen toruna geçen bu
ürünler her zaman, eskiyince de değerlidir.
- Tamamen geri dönüşümlüdür. Ayrıca marangoz artıklarından, kereste, odun artıklarından da ahşap oyuncak yapmak mümkündür. Özellikle ahşap oyuncak yapımı için ağaç kesmeye gerek yoktur. Budanmış ağaçlardan ve doğanın dengesini bozmadan kesilen ağaçlardan da ahşap oyuncak yapılır.
- Ahşap oyuncak yapımını çocuğun görmesi ve kendisinin de bu sürece dahil olması bir malzemeyle ilgili sürdürülebilirliği görmesi açısından da önemlidir, el yapımı ahşap oyuncak, ahşap bloklar vs. çoğu zaman çocuğun da kendisinin boyayabileceği, farklı şekle sokabileceği bir üründür.
- Ahşabın
sıcaklığını, ahşap oyuncağın dokusunu hissetmek, elinde tutmak değer
verdiğimiz ahşap oyuncağın kaynağına, yani ağaca, doğaya değer vermemize sebep olur.
Her şeyin bir kaynağının, dönüşümünün olduğunu çocuğa aktarmak için bir
araçtır. .
- Ahşap
oyuncak aynı zamanda evde çocuğunuzun odasına koyabileceğiniz, iş yerinde
masanızın üzerinde kullanabileceğiniz nesnelerdir, görünümü güzel hatta
bir tür sanat eserleridir.
- Ahşap
oyuncak dayanıklıdır, bozulmaz, kırıldığında yapıştırmanız, rengini değiştirmeniz
mümkündür.
- Ahşap
oyuncak veya küçük ahşap aksesuarlar sadece oyuncak ve eğitim aracı olarak
değil aynı zamanda terapi amaçlı kullanılabilir. Ahşap promosyon ve hobi
malzemeleri, maketler, hediyelik eşyalar, bastonlar, tespihler vs. için
gerekli olan üretim tarzı ahşap oyuncak için de geçerlidir. Bundan dolayı
bir atölyede ahşap oyuncak üretirken başka objeler de üretilebilir.
- Ahşap
oyun araçları birçok yaş grubuna hitap eder. Örneğin bir Tangramle, soma
küple 3 yaşında bir çocuk oynarken aynı zamanda yetişkin de çocukla veya tek başına bu oyunu oynar. Yetişkinler kendileri için de keyifle oynadıkları için "mış" gibi yapmazlar, çocuklar da rol model olarak aldıkları yetişkinlerin bu hallerinden olumlu etkinirler.
- Ahşap
oyun araçları nesiller ve kültürler arasındaki kaynaşmayı da sağlar. Örneğin
çocuğun dedesinin yapmış veya oynamış olduğu topacın çocuk için özel bir
değeri vardır, Rusların Matrioschkası
ile oynarken başka kültürlerdeki özellikleri de görür tanırlar.
- Çocuklar özellikle küçük yaşlarda soyut somut ilişkisini zor kurarlar. Ahşap oyuncak ise birşeyin kaynağının olduğunu , el emeğiyle ve makineyle işlenişini, tekrar doğaya geri dönüşümünü aktarabilmek için en önemli araçtır. Çocuklar ağacı görürler, kesilen dalların yontularak ya da testere, zımpara ile şekil verildiğini görürler, hatta odun olarak yakıldığını da, zanaatkarın da el emeğiyle şekillendirdiği ahşap parçaları çocuklar da boyarlar, kimi zaman monte ederler veya çeşitli parçalardan çekiçle, zımparaya kendileri oyuncaklarını yapabilirler. Ayrıca tahtanın belirli bir ağırlığı olduğu için ebatla, ağırlık arasındaki ilişkiyi gerçeğe uygun somutlaştırabilirler. Örneğin çocuk elinde bir plastik lego diğerinde iki tane tuttuğunda ağırlıkları çok farklı değildir. Oysa tahtada durum çok farklıdır, denge kurmanın da gerektirdiği tüm oyun materyallerinde en çok kullanılan malzeme de tahtadır. Ayrıca çocuk için çoğu zaman kendisinin de boyayabileceği, kendisinin veya bir büyüğün şekillendirebileceği bir üründür.
Ahşap
oyuncak üretilmesi için mutlaka yüksek teknolojiler kullanılması gerekmez. El
yapımı, yontma ürünler özellikle değerlidir.
Ekoloiik
dengeyi kurmanın da bir şartı en basit teknolojileri kullanarak değerli ürünler yaratmaktır.
30 yıldır dünyayı dolaşarak ahşap oymacılığını öğreten Juan Carlos Lizana “bizim için gerekli olan teknolojiye doğaya
en az zararı vererek ve yerine koyarak sahip olunabilir” demektedir.
Şule Şenol
Şule Şenol
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder