Ahşap oyuncak ile Öğrendiklerimiz
“ahşap oyuncak” denince akla gelen genelde sağlıklı, nostaljik olması
Her ne kadar ahşap oyuncakla, ahşap oyun aracı veya malzemesi birbirinden farklı iseler de – oyun aracı
sadece oyun içinde oyuncak yerine geçmekte- taş, tahta, bez parçası vs. ben yine de ahşap oyuncakları- hepsini
olmasa bile oyun araçları grubuna daha yakın buluyorum, bunun nedeni ise
kullanılan malzemenin doğada çok kolay bulunduğunu, ve insan becerisiyle
yapılabilirliğini hissetmemiz.
Çocuk ahşap oyuncağı elinde tutarak, onun sıcaklığını ve
mükemmel dokusunu algılayarak doğayı, ağacın özünü ve doğa ile ahengini görür,
anlar ve öğrenir. Yaşamdaki dönüşümü anlaması
için çok önemli olan bu oyuncak her şeyin bir kaynağının olduğunu, doğadaki
döngüyü kavramak için bir araçtır.
Ahşap oyuncağı tanımlarken hep geriye bakıyoruz,
teknolojinin gelişmemiş olduğu
dönemlere..
Topaçlar, yoyolar, değnek atlar, çeşit çeşit arabalar, ve
annelerimizin, babalarımızın değerini çok iyi bildiği, bunu da keyifle bizlere
anlattığı oyuncaklar.
Ahşap oyuncak binlerce yıllık geçmişe dayanıyor. En eski
ahşap oyuncak olarak topaç biliniyor. Mısırlılar topacı parmakları arasında
çeviriyorlar (bana bir hattat bu tip
topaçlarla alıştırma yaptığını söylemişti) çocukların güzel yazı yazmaları için, küçük kas gelişimi
için ne kadar da önemlidir topaç. Bizde ise unutulan, çocukların tanımadıkları
bir oyuncak.
Fakat nedense oyun, oyuncak denildiğinde sadece bir oyalanma
aracı olduğu gibi bir düşünce var toplumumuzda. Hic bir beceriyi elde edemiyor
gibi görünse de eğlenmek, keyif almanın da eğitime katkısı olmuyor mu?
“educative toys”- eğitici oyuncak dediğimizde bir çekilen köpek de, diş
kaşıyıcısı da eğitici oyuncak oluyor. Bunlar çocukların doğal gelişim sürecinde
ona eşlik eden oyuncaklar. Yeni beceriler kazandırmak, var olan becerileri
geliştirmek için bugün okullarda, anaokullarında kullanılan materyallere de
eğitim aracı diyoruz, bunlar genelde çocuklara
bazı öğretileri oyun yoluyla sunan, beceriler kazandıran kavram setleri, puzzlelar.
İlk dollhouse-bebek evleri, bebekler de ahşaptan imal
edilmeye başlanmış 1700 lerde onlara da
eğitim seti denebilir, öyle ki kız çocuklar bu mobilyalı, aksesuarlı, evde
kullanılan araçların minyatür halindeki
bebek evleriyle oynayarak ileride aile içinde alacakları role
hazırlanmışlar.
Her ne kadar tangram (Çinlilerin bulduğu binlerce şekil
yapabileceğiniz 7 parçalı ilk oyun-oyuncak) ilk eğitim aracı olarak görsek de,
Avrupa’da anaokulu- Kindergarten’in kurucusu Friedrich Fröbel’in geliştirdiği
geometriyi kavramaya yarayan ahşap tuğla dediğimiz materyaller birçok çocuğun
birlikte oynayıp öğrendiği için, ve bunun da çocukların sosyal gelişimine
katkıda bulunduğundan olsa gerek ilk eğitim araçları olarak bilinir.
Halen bu eğitim araçları Fröbel materyali olarak
adlandırılmakta.
Montessori pedagojisinin kurucusu Dr. Maria Montessori ilk çalışmalarını
zeka geriliği olan çocuklarla yapmış, önce soyutu kavramakta zorluk çeken çocuklar için ahşap eğitim araçları geliştirmiş, son derece sade bu eğitim araçları ile
çocuklar ellerine aldıkları eğitim materyalinin hem dokusunu hissettiği gibi,
ağırlığını da tahmin edebilmeyi,
ölçebilmeyi, boyutlarını ayırt edebilmeyi, parçaları dizmeyi,
yerleştirmeyi öğrenmiş zihinsel engelli
çocuklar, daha sonra ise bu araçları kullanarak başka çocuklarin da daha kolay
ve tek başına öğrendiklerini görmüş Maria Montessori.
Waldorf pedagojisinin kurucusu Rudolf Steiner okullarında ise ağaç parçacıkları ya olduğu
gibi kalmış, ya kenarları elde yontularak, yuvarlatılarak oyun araçları oluşturulmuş, bir
ahşap parçası kimi zaman bir araba,bir köprü bir tabure olmuş çocuğun elinde.
Waldorf anaokullarında puzzlelar (yap-boz) kullanılmadığını
söylemişti bana bir Waldorf pedagoğu (Dortmund'da küçük kızımın kısa bir süre gittiği yuvada), çünkü puzzlelarla verilen şekil yapılmaya
çalışılır, çocuğu sınırlar, çocuklara ise hayal gücünü kullanabilecekleri,
yaratıcıklarını ortaya çıkaracak, onların zihinsel, tinsel, bedensel ve ruhsal
gelişimine katkıda bulunacak oyun ve oyuncaklara ihtiyacı vardır deyip
senelerdir hiç oyuncakçı dükkanına gitmediğini söylemişti, çünkü Waldorf
pedajisinin oyuna, oyuncağa bakış açısı oldukça farklıydı.
Neden
ahşap oyuncak sorusu karşımıza çıktığında bunun yanıtını şu ana noktalarda
toplamak mümkündür.
- Doğal
malzeme olması nedeniyle ahşap oyuncak çocuk sağlığı için en doğru
materyaldir. Üzerinde sağlığa zarar
veren hiçbir boya, vernik içermez. Hatta doğrudan doğruya hiç cila atmadan
kullanılabilir, bu nedenledir ki ahşap oyuncağın üzerinde bakteri üremesi
çok güçtür, bunun için dezenfekte
gerektirmez, ve dezenfekte edilirken kullanılan zararlı maddelerin
oyuncağın yapısına zarar vermesi da
böylelikle önlenmiş olur.
- Ahşaba
dokunmak , onunla oynamak vücuttaki elektriği alır, rahatlatır.
- Ahşap
oyuncakta ürün yelpazesi sonsuzdur, mutlaka bir fabrikasyon üretime
geçilmesi gerekmez, insanın
kendisi, yakınları için için 1-2 ahşap oyuncak yapmak, kendine göre
tasarlamak mümkündür.
- Ahşap
oyuncaklar nesilden nesile geçen ürünlerdir, dededen toruna geçen bu
ürünler her zaman, eskiyince de değerlidir.
- Tamamen
geri dönüşümlüdür. Ayrıca marangoz artıklarından, kereste, odun
artıklarından da ahşap oyuncak yapmak mümkündür. Özellikle ahşap oyuncak
yapımı için ağaç kesmeye gerek yoktur. Budanmış ağaçlardan ve doğanın
dengesini bozmadan kesilen
ağaçlardan da ahşap oyuncak
yapılır.
- Ahşabın
sıcaklığını, ahşap oyuncağın dokusunu hissetmek, elinde tutmak değer
verdiğimiz ahşap oyuncağın kaynağına, yani ağaca, doğaya değer vermemize sebep olur.
- Ahşap
oyuncak aynı zamanda evde çocuğunuzun odasına koyabileceğiniz, işyerinde
masanızın üzerinde kullanabileceğiniz nesnelerdir, görünümü güzel hatta
bir tür sanat eserleridir, doğallığı sebebiyle de estetiktir.
- Ahşap
oyuncak dayanıklıdır, bozulmaz, kırıldığında yapıştırmanız, rengini değiştirmeniz
mümkündür.
- Ahşap
oyun araçları birçok yaş grubuna hitap eder. Örneğin bir Tangramle 3
yaşında bir çocuk oynarken aynı zamanda yetişkin de çocukla veya tek
başına bu oyunu oynar.
- Ahşap oyun araçları nesiller, kültürler arasındaki kaynaşmayı da sağlar. Örneğin çocuğun dedesinin yapmış veya oynamış olduğu topacın çocuk için özel bir değeri vardır, Rusların Matrioschkası ile oynarken başka kültürlerdeki özellikleri de görür tanırlar
- Fakat en önemlisi tahta oyuncağın insan elinde şekillendiğinin, ve hiçbir zaman modasının geçmediğinin çocuk tarafından görülmesidir.
Ahşap
oyuncak üretilmesi için mutlaka yüksek teknolojiler kullanılması gerekmez. El
yapımı, yontma ürünler özellikle değerlidir.
Ekoloiik
dengeyi kurmanın da bir şartı en basit teknolojileri kullanarak değerli ürünler
yaratmaktır.
30
yıldır dünyayı dolaşarak ahşap oymacılığını öğreten Juan Carlos Lizana “bizim için gerekli olan teknolojiye doğaya
en az zararı vererek ve yerine koyarak sahip olunabilir” demektedir.
Not: Bu yazı Şule Şenol tarafından hazırlanıp Alternatif Çocuk Gazetesinde yayınlanmıştır.
Not: Bu yazı Şule Şenol tarafından hazırlanıp Alternatif Çocuk Gazetesinde yayınlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder