ahşap oyuncak-mağaza

Tahta oyuncak, akıl oyunları, tahta kitler, yapı tuğlaları, müzik çanları için... www.ahsapoyuncak.web.tr

10 Haziran 2012 Pazar

Ekolojik Pazarda Etkinlik

Şişli % 100 ekolojik pazarında temmuz 2009 da bir kısmını hayata geçirdiğimiz proje, bugünkü T-istasyonu ise bazı bu projenin daha farklı ve geliştirilmiş hali olarak görülebilir. 

10 dan sonra, ondan sonra......

“Evvel zaman içinde”diye başlar masallar.  Keyifle dinler masalları çocuklar.
Yetişkinler masal anlatırlar,  okurlar .  Yetişkinlerce ezberlenmiş
cesine anlatılan veya okunulan masalların içinde “ondan sonra” kelimeleri kullanılmaz.
Çocuklar da masal anlatmayı sever, hatta masallar üretmeyi, anlatırken masala şekil vermeyi, kafalarındaki, hayallerindekini masallarda canlandırmayı..Ve “ondan sonra” derler sık sık, düşünürler o “ondan sonra”larla.

Masallarda kelime oyunları yoktur. Çocuklar kelime oyunlarını severler, masalla ilgili “ne zaman yaşanmış?” diye sorabilirsiniz çocuğa “evvel zaman içinde” diye cevap verebilir  muzip bir çocuk. Ya da çocuk bize sorar anlatılan masalı iyi dinleyip dinlemediğimizi kontrol etmek için, “saat kaçtan sonra ?
” diyebilir. Bilemediğimiz zaman “10 dan sonra”, ondan sonra dedim ya der yine bir başka çocuk.
Bizler de çocuklar gibi düşünmeye başladık, çocuklarla birlikte olarak, onlarla çalışarak, onları gözlemleyerek, seviyoruz oynamayı...
Onun için “ondan sonra” “10 dan sonra” oldu harflerle sayılarla oynanınca. Kulağa aynı gelen ama özünde tamamen farklı bazı şeylerin birlikteliğini, bütünlüğünü amaçlamaktayız ekolojik pazarda cumartesi günleri “10dan sonra”, ya da ayrı gibi görünen ama bir bütün olanları....

“0” dan başladı ekolojik Pazar 2006 yılında. Hep onların var olduğunu bilerek “0” ları kabul etmeyerek.
“0” dan başladık ahşap oyuncakla 2002 deki ekoloji fuarında, yine sıfırdan başlayan ekoloji fuarına katılarak, yine “0” ı bir yapmanın zorluğunu bilerek, ama onları, onlarcayı  hep etrafımızda hissederek... İniş çıkışlarımız oldu, zorlandık zaman zaman, “ondan sonra” diyerek devam ettik yolumuza, yaşadıklarımızdan, yaşattıklarımızdan sonraki o önemli dönemlerde, düşündük, soluk aldık, ondan evveli de düşündük, ondan sonrayı da,  bizden önceyi de bizden sonrayı da..
Pazarın açılışından itibaren biz de yer aldık ekolojik pazarda. Oyuncaklarla, oyunlarla. “0” ları bir yaptık, eldevar 1 lerle yani 10 larla neleri daha güzel, daha iyi kullanacağımızı hayal ettik, böyle düşünenlerin, uğraşanların, faydalananların sayısını rakkamların sağ tarafına “0” koyarak arttırmayı istedik, onların, onlarca, yüzlerce, binlercenin var olduğunu bilerek. Ekolojik pazarda halen yer almaktayız keyifle,  ekolojik yaşamın bir parçası olduğunu düşünerek insan elinde şekillenmiş dal parçalarını, oyuncakları tanıtarak.... Yetişkinlerin maalesef unuttuğu, çocukların ise çok az tanıdığı ahşap oyuncağı...
Yola çıktık yine çocuktan, çocuğun doğasından. Birçok yetişkin için –ulaşılabilirliği az ve zor  olduğundan dolayı belki de- neredeyse bir uç haline gelmiş,  “ekolojik yaşam biçimi”, “organik ürün”,”ahşap,doğal oyuncak” ve onların yapımını, oluşumunu çocuğun tüm doğallığıyla kabul etmesini, benimsemesini, yaptığını, tuttuğunu, kokladığını tanıyıp yaşamına katmasını hedefleyerek....
Gelelim  “ 10 dan sonra- ondan sonra projemize.. Proje demeyelim de   içimizden(!?  gelene...
Pazardaki oyun, oynama tezgahımızı “çocuklar icin”, “bizim için”, hatta azıcık da olsa“doğa için”  1 in yanına  0 ekleyerek 10 a çıkarmaya karar verdik saat  10 dan sonra; meraklısı, heveslisi ile 10 larca 100lerce 1000 lerce insana ulaşılacaktır zaman içinde , ekolojik yaşamını önemini bilen, seven onların ve 10 larca, 100lerce, binlercenin  onların hep orada olduğunu bilerek, hissederek...
 “onlar”da hep güzellikleri bulmak,  görmektir niyetimiz, hep orada olanların, veya orada olduğunu düşündüğümüzün değerini bilmek, korumak, hissetmek, öğrenmek  paylaşmak ve sürdürülebilir kılmaktır sadece., onların “hep” olamayacağını bilmek...
 “onlar hep” orada değil, yanıbaşımızda, içimizde diyoruz, isimsiz, tanımsız kahramanlar, kahramanlıklar- ,hepimizin içinde, içimizde- aramızda hep...
Masallarda hep mutlu sonlar vardır...Bizler mutlu sonların olmadığını biliyoruz(!?)
Ekolojik, doğal  yaşam için yapılan herşeyin mutluluk getirdiğini de., bize de bizden sonraki nesillere de...
Masalları çocukların çok sevdiğini de biliyoruz, oyunu da...
Sizi ve çocuklarınızı  oynamaya çağırıyoruz her cumartesi “ondan sonra”, ondan sonramız, ondan sonranız  daha güzel olsun istiyoruz....




Uygulamalar

Oyunlar, etkinliklere örnekler:

. Tahta parçaları, saman, çekiç zımpara ile kuş yuvası, bahçe, mobilya vs. yapımı
. Balmumu ile şekiller, mumlar
. Topaç yapma, çevirme, boyama
.  Taş boyama
. Sinerji oyuncağı, 10 kişi ile birlikte çizim
. Kağıt hamuru ile şekiller
. Anahtarlık, dolap süsü yapımı, kesilmiş tahta parçalarıyla veya zeytin çekirdeği, . ardıç çekirdeği kullanarak
. Puzzle boyama, zımparalama
. Soma cube, tangram ve diğerleri; çeşitli akıl oyunları
. Artık materyallerle tasarım
. Kille şekiller yapımı
. Kese kağıdı yapımı, paket yapımı (çocuklar kendi hazırladıkları
 kese kağıtlarını süsleyecekler, ve yaptıkları ürünleri onun içinde koyacaklar)
. çeşitli geleneksel oyunlar, malzemeli veya malzemesiz

Gelen çocuklara oyuncak  mönüleri sunulabilir:
Bu mönülerde alınan oyuncakların, yapılan aktivitenin yanında bir ekolojik gıda verilir, ornegin tangram, topaç ile organik mandarin veya kurabiye)
Yetişkin mönüsüne de bir oyuncak verilir ek olarak, yetişkinlerin oynayacağı bir oyuncak, örnek olarak soma- cube veya tangram tarzı oyunlar)

Fast food da çocuklara verilenin tam tersi uygulanacak, büyükler de oyunun, ahşap oyuncağın sadece çocuklar için değil yetişkinler için de olduğunu görecekler.  Çocuklar oynarken yetişkinler ya onları izleyecek, zaman zaman belki yardım edecek, ya da pazarda alışveriş yapıp, yemek yiyecekler...

Ayrıca okullar açılınca bir bilgi, beceri yarışması hazırlanacak. Bu her hafta farklı sorular, görevlerle tekrarlanabilir olacak.
İnteraktiv olarak çocuklar ekolojik pazarı gezecekler, bilgilenecekler , beceriler kazanacaklar.

Dörder kişilik gruplara sorular verildikten sonra, aralarında iş planı yapılması için 10 ar dakika verilecek. Daha sonra çocuklar birlikte veya dağılarak verilen görevleri yapmaya çalışacaklar.

                                 
Bu proje herzaman genişletilebilecek, her zaman başka bir yerde de uygulanabilecek, ve çok kişinin içine birşeyler daha katabileceği, sınırları olmayan bir proje olacaktır.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder